Όλα τα παιχνίδια για όλα τα παιδιά: τέρμα οι διακρίσεις με βάση το φύλο!

 


Με αφορμή την πρόσφατη ανακοίνωση της εταιρείας Lego, ας μιλήσουμε για τα στερεότυπα στα παιδικά παιχνίδια.
 
Η εταιρεία παιδικών παιχνιδιών Lego και σταματά την επί χρόνια πολιτική μάρκετινγκ με βάση το φύλο. Σύμφωνα με την ανακοίνωση της εταιρείας δεν θα ξεχωρίζει πλέον τα παιχνίδια με βάση το φύλο και με την επισήμανση «παιχνίδια για τα κορίτσια» και «παιχνίδια για τα αγόρια».

Η απόφαση προέκυψε μετά από έρευνα που διενήργησε η δανέζικη εταιρεία και έδειξε ότι τα περισσότερα παιδιά βλέπουν τα παιχνίδια ως προς το ένα ή το άλλο φύλο, ενώ παράλληλα διαπίστωσε ότι ενώ τα κορίτσια έχουν περισσότερη αυτοπεποίθηση και θέλουν να εμπλακούν σε ένα ευρύ φάσμα δραστηριοτήτων, δεν ισχύει το ίδιο για τα αγόρια.

Συγκεκριμένα, τρία στα τέσσερα αγόρια πιστεύουν ότι μερικά παιχνίδια είναι μόνο για κορίτσια και μερικά μόνο για αγόρια, ενώ το 62% των κοριτσιών είχε την ίδια άποψη, σύμφωνα με την έρευνα. Οι γονείς ενθαρρύνουν τους γιους να ασχοληθούν με τον αθλητισμό ή τις φυσικές επιστήμες, την τεχνολογία, τα μαθηματικά και τη μηχανική. Στον αντίποδα, οι κόρες στρέφονται προς τον χορό, το καλό ντύσιμο- τα κορίτσια ήταν πέντε φορές πιο πιθανό να ενθαρρυνθούν να κάνουν τέτοιες δραστηριότητες σε σχέση με τα αγόρια- ή τη ζαχαροπλαστική.

Επίσης, το Ιντστιτούτο διαπίστωσε ότι γονείς και των δύο φύλων θεωρούν τους άνδρες πιο δημιουργικούς, είναι έξι φορές πιο πιθανό να σκεφτούν ότι επιστήμονες και αθλητές είναι άνδρες παρά γυναίκες και πάνω από οχτώ φορές πιο πιθανό να σκεφτούν ότι μηχανικοί είναι άνδρες.

Στην έρευνα συμμετείχαν 7.000 γονείς και παιδιά, 6 έως 14 ετών, από την Κίνα, την Τσεχία, την Ιαπωνία, την Πολωνία, τη Ρωσία, τη Βρετανία και τις ΗΠΑ.

Το 71% των αγοριών που μετείχαν στην έρευνα φοβούνταν ότι θα τα κοροϊδέψουν αν παίξουν με αυτά που περιέγραφαν ως «κοριτσίστικα» παιχνίδια. Φόβο που είχαν και οι γονείς τους. «Οι γονείς ανησυχούν περισσότερο ότι θα πειράξουν τους γιους παρά τις κόρες τους, επειδή παίζουν με παιχνίδια που σχετίζονται με το άλλο φύλο», δήλωσε η Μαντελίν Ντι Νόνο, εκτελεστική διευθύντρια του Geena Davis Institute on Gender in Media που διεξήγαγε την έρευνα.

«Αλλά επίσης το θέμα είναι ότι συμπεριφορές που σχετίζονται με τους άνδρες αξιολογούνται υψηλότερα στην κοινωνία», συμπλήρωσε. «Μέχρι οι κοινωνίες να αναγνωρίσουν ότι οι συμπεριφορές και οι δραστηριότητες που συνήθως συνδέονται με τις γυναίκες είναι εξίσου πολύτιμες ή σημαντικές, οι γονείς και τα παιδιά θα διστάζουν να τις αγκαλιάσουν», πρόσθεσε.

Η Lego πλέον δεν χαρακτηρίζει κανένα από τα προϊόντα της για αγόρια ή για κορίτσια, επεσήμανε η Τζούλια Γκόλντιν, διευθύντρια προϊόντων και marketing. Στην ιστοσελίδα της εταιρείας, οι καταναλωτές δεν μπορούν να κάνουν αναζήτηση για προϊόντα με βάση το φύλο.

____________________________________________________________

Ένα από τα μεγαλύτερα τεχνολογικά ιδρύματα στον κόσμο προειδοποιεί ενάντια στα παιχνίδια με φυλετικά στερεότυπα ενόψει των Χριστουγέννων,  εκφράζοντας ανησυχίες ότι θα μπορούσε να αποθαρρύνει τα κορίτσια από μια πιθανή καριέρα στη μηχανική ή την τεχνολογία.

Η έρευνα του Ινστιτούτου Μηχανικής και Τεχνολογίας (IET) διαπίστωσε ότι τα παιχνίδια με επίκεντρο την επιστήμη, την τεχνολογία, τη μηχανική και τα μαθηματικά (Stem) είχαν τρεις φορές μεγαλύτερη πιθανότητα να απευθύνονται σε αγόρια παρά σε κορίτσια. Και τα παιχνίδια για κορίτσια είναι, στην συντριπτική πλειοψιφία τους, ακόμη συντριπτικά ροζ.

Η αποστολή του IET είναι να ενθαρρύνει περισσότερα κορίτσια να ακολουθήσουν καριέρα στη μηχανική, την επιστήμη και την τεχνολογία. Τελευταία στοιχεία δείχνουν ότι οι γυναίκες αντιπροσωπεύουν μόλις το 9% των μηχανικών στο Ηνωμένο Βασίλειο, παρά τον ενθουσιασμό των κοριτσιών στο δημοτικό σχολείο για την τεχνολογία πληροφοριών και επικοινωνιών (ΤΠΕ) και τους υπολογιστές (σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα του IET, το 39% λέει ότι το απολαμβάνουν). 

«Τα κοινωνικά στερεότυπα που οδηγούν σε αυτές τις κατευθύνσεις με βάση το φύλο θα μπορούσαν να έχουν σοβαρό αντίκτυπο στην επόμενη γενιά μηχανικών, ιδιαίτερα στα κορίτσια, επηρεάζοντας τις μελλοντικές επιλογές σταδιοδρομίας τους», προειδοποίησε το IET.

«Ενώ οι γονείς έχουν την ευθύνη να σκέφτονται έξω από τα ροζ και μπλε κουτιά όταν ψωνίζουν για τα παιδιά τους, οι έμποροι παιχνιδιών και οι μηχανές αναζήτησης έχουν επίσης την ευθύνη να μην διαιωνίζουν τα στερεότυπα για το φύλο. Οι μηχανές αναζήτησης ιδίως θα μπορούσαν να εξετάσουν την εισαγωγή τρόπων ανίχνευσης προτύπων στη διάκριση λόγω φύλου».

Η πραγματικότητα είναι πως οι ερευνητές ανησυχούν για τον αντίκτυπο του διαχωρισμού των παιχνιδιών ανά φύλο εδώ και αρκετό καιρό. Η ανάλυση IET των κορυφαίων μηχανών αναζήτησης και των ιστότοπων λιανοπωλητών παιχνιδιών διαπίστωσε ότι από τα παιχνίδια Stem που προσφέρονται, το 31% ήταν καταχωρημένο για αγόρια σε σύγκριση με μόλις 11% για τα κορίτσια. Μια αναζήτηση χρησιμοποιώντας τους όρους «παιχνίδια για αγόρια» και «παιχνίδια για κορίτσια» διαπίστωσε ότι εννέα στα δέκα (89%) παιχνίδια που αναφέρονται για κορίτσια ήταν ροζ, σε σύγκριση με το 1% για τα αγόρια.

Η Mamta Singhal, μηχανικός παιχνιδιών και εκπρόσωπος του IET, δήλωσε ότι είχε παραδοσιακά «κοριτσίστικα παιχνίδια» ως παιδί, αλλά επίσης της άρεσε να παίζει με αυτοκίνητα, δομικά στοιχεία και δημιουργικά κιτ. «Η έρευνα δείχνει ότι τα κορίτσια ενδιαφέρονται σαφώς για θέματα επιστήμης, τεχνολογίας και μηχανικής στο σχολείο, οπότε πρέπει να βρούμε τρόπους να το βοηθήσουμε να μεταφραστεί σε μεγαλύτερο αριθμό γυναικών που εισέρχονται στη βιομηχανία.

«Η εμπορία παιχνιδιών για κορίτσια είναι ένα εξαιρετικό σημείο για αλλαγές στις αντιλήψεις  στον τομέα της μηχανικής. Οι επιλογές παιχνιδιών για τα κορίτσια πρέπει να υπερβαίνουν τις κούκλες και το ντύσιμο, ώστε να καλλιεργήσουμε τον ενθουσιασμό τους και να τους εμπνεύσουμε να μεγαλώσουν για να γίνουν μηχανικοί.

Η βιομηχανία παιχνιδιών αλλάζει αργά και με την πάροδο των ετών έχουν αρχίσει να εμφανίζονται πιο ουδέτερα ως προς το φύλο παιχνίδια, όπως διάφορα επιστημονικά κιτ. Τα παιχνίδια μπορούν πραγματικά να επηρεάσουν αυτό που κάνει ένα παιδί στα επόμενα χρόνια, επομένως τα παιχνίδια χωρίς διακρίσεις με βάση το φύλο είναι μια φυσική συνέχεια για τη βιομηχανία».

Ο Jess Day από το Let Toys Be Toys, που κάνει εκστρατεία για να ενθαρρύνει τους λιανοπωλητές να σταματήσουν να κατηγοριοποιούν τα παιχνίδια ανά φύλο, είπε ότι η εμπορία παιχνιδιών προωθούσε πολύ συχνά την ιδέα των ξεχωριστών παιχνιδιών για αγόρια και κορίτσια.

«Πολλοί έμποροι λιανικής έχουν σημειώσει πραγματική πρόοδο τα τελευταία χρόνια, ρίχνοντας τις ετικέτες φύλου στα καταστήματα και στο διαδίκτυο - η νέα μας έρευνα δείχνει μείωση 70% στη χρήση των επιλογών πλοήγησης στο φύλο στο διαδίκτυο από το 2012 - αλλά υπάρχει ακόμη δουλειά για να καταρίψουμε τον στερεότυπο τρόπο με τον οποίο τα παιχνίδια συσκευάζονται και προωθούνται.

«Ρωτήσαμε γυναίκες μηχανικούς και επιστήμονες για τα παιχνίδια που έπαιζαν ως παιδιά και το πιο ενδιαφέρον εύρημα ήταν, όχι ότι έπαιζαν όλες με οικοδομικά ή επιστημονικά παιχνίδια, αλλά το ότι δεν θυμήθηκαν ότι γνώριζαν τη διάκριση μεταξύ κοριτσίστικων και αγορίστικων παιχνιδιών καθόλου.

«Δεν είναι μόνο τα παιχνίδια που είναι το θέμα, αλλά η όλη ιδέα ότι μερικά πράγματα είναι μόνο για αγόρια ή κορίτσια. Αν τα παιδιά μάθουν αυτή τη λογική από τόσο νωρίς, την εφαρμόζουν ως φυσική συνέχεια και στις επαγγελματικές τους επιλογές».

Ο Simon Ragoonanan, ο οποίος έχει μια κόρη και γράφει στο blog, Man vs Pink, που τεκμηριώνει τον «συνεχή αγώνα του ενάντια στο ροζ», δημοσίευσε πρόσφατα έναν εναλλακτικό οδηγό γισα τα δώρα των Χριστουγέννων για κορίτσια, ο οποίος περιλαμβάνει ένα DIY υπολογιστή, ένα Lego με τον Spiderman και το φωτόσπαθο της γυναίκας πρωταγωνίστριας του Star Wars, Ρέι.

«Οι άνθρωποι συχνά επιλέγουν αυτό που πιστεύουν ότι είναι μια ασφαλής επιλογή, με τον τρόπο αυτό λειτουργούν τα στερεότυπα με βάση το φύλο στα παιχνίδια», είπε.

«Ως πατέρας μιας τετράχρονης κόρης που αγαπά την επιστημονική φαντασία και τους υπερήρωες, αισθάνομαι έντονα ότι τα μικρά κορίτσια πρέπει να φιλοδοξούν να είναι κάτι περισσότερο από πριγκίπισσες και ότι όλα τα παιχνίδια πρέπει να είναι ουδέτερα ως προς το φύλο».

Με πληροφορίες από Guardian και Bloomberg.

Photograph: Alamy Stock Photo

Σχόλια